NasvetiBIKE FITTING: KAKO 100% INVESTIRATI ČAS IN DENAR

28. septembra 2020

FONDA SPORT PERFORMANCE

Obiskali smo Dr. Borut Fonda, ki velja za strokovnjaka v kolesarstvu in športni znanosti. Zato priporočamo vsem, ki kupujejo novo kolo, da se odločijo za kvaliteten Bike Fitting.  Zaradi nepravilnega in neudobnega položaja se bomo slabo počutili na kolesu ali nas lahko pripelje celo do poškodb.

Podjetje je specializirano za diagnostične in intervencijske obravnave kolesarjev. Edinstvena visoko-tehnološka merilna oprema jim omogoča spremljanje sil na pedalih in neposreden vpogled v mehansko učinkovitost, meritev pritiska na sedežu ter spremljanje celega telesa v 3D prostoru.  Dr. Borut Fonda velja za mednarodno priznanega strokovnjaka z dolgoletnimi izkušnjami v kolesarstvu in športni znanosti.

Najnaprednešji bike fitting z uporabo visoke tehnologije in strokovnega znanja. Reference iz celega sveta, ki segajo od World Tour kolesarjev do touring potovalnih kolesarjev.

Bike fitting
Spremembe v položaju telesa vplivajo na sposobnost posameznika za učinkovito poganjanje pedal. To je bilo večkrat dokazano tako v znanosti kakor tudi v praksi. Dejavnik, ki najbolj vpliva na biomehaniko je amplituda gibanja v kolenskem in skočnem sklepu in posledično razmerje med silo in dolžino mišice. Ker pa so si kolesarji v svojih sposobnostih, predvsem pa v konstituciji zelo različni, ne obstajajo generalne smernice za optimalno nastavitev kolesa. Zato je potrebno postopek nastavitve izpeljati na podlagi neposrednih meritev mehanske učinkovitosti in vsakemu posamezniku prilagoditi držo.

‘Tradicionalne’ nastavitve na podlagi kotov v segmentih tega ne morejo predvideti. Na podlagi lastnih izkušenj vedo, da so razlike v kinematiki med posamezniki za optimalni mehanski izkoristek zelo različne. Glavni cilj vsake nastavitve mora biti torej postavitev telesa v tak položaj, da z dano tehniko omogoča manj neučinkovite sile, s čimer se posledično poveča tudi mehanska učinkovitost in zmanjša skupna sila na pedalih. Nastavitev kolesa izključno na podlagi kinematike gibanja je torej nenatančna in ne vodi vedno do optimalnega rezultata. Za prilagajanje nastavitev kolesa je potrebno neposredno merjenje sil in navorov na pedalih ali celo porabe energije.

Pri svojem delu uporablja pedala s tipali sile in navora Forped, kar mu neposredno omogoča vpogled v mehansko učinkovitost in obremenitve na sklepe. Hkrati uporablja sistem za meritev pritiska na sedežu in sistem za spremljanje gibanja telesa v 3D. Izkušnje v preteklosti so ga naučile da zgolj holistični pristop zagotovi optimalno rezultat.

Pomemben sklop so tudi Verižniki:
Verižniki so običajno oz. najpogosteje okrogli, se pa zadnje čase vse bolj uveljavljajo tudi ovalni ali elipsasti. Namen teh zobnikov je da se spreminja njihova velikost skozi cikel obrata gonilke; v fazi potiska oziroma moči je verižnik večji, v fazi prehoda čez zgornji in spodnji del obrata pa manjši.

Na Fakulteti za vede o zdravju Univerze na Primorskem smo opravili serijo raziskav s katerimi smo želeli preveriti vpliv ovalnih verižnikov na mehansko učinkovitost in porabo energije. Prišli smo do zanimivih zaključkov, da po daljšem obdobju privajanja na tak tip verižnikov, kolesarji dosegajo višje vrednosti mehanske učinkovitosti in imajo manjšo porabo energije pri enaki moči. Torej vsekakor priporočljiv kos opreme za kolesarje, ki želijo dosegati boljše rezultate.

A stvar z verižniki ni tako črno-bela kot se bere v prejšnjem odstavku. Namreč niso vsi ovalni verižniki enaki. Dve najpomembnejši lastnosti sta: 1) stopnja ovalnosti in 2) položaj gonilke, ko je verižnik največji (t.i. orientacija). Številna modeliranja in izračuni, na koncu pa še serija aplikativnih raziskav, so pokazali, da je optimalna postavitev gonilke, ko je verižnik največji okoli 110 stopinj (če je 0, ko je gonilka navpično navzgor). V tem delu kolesarji običajno sprovedejo največjo silo na pedala. Na trgu tovrstne zobnike ponuja zgolj podjetje AbsoluteBlack, ki si za tovrstno orientacijo in ovalnost lasti tudi patent.

Drugi vidik pogonskih delov pa je veriga, oziroma uporabljena mazila. Nedavna testiranja, ki smo jih opravili v neodvisnih laboratorijih na Finskem in v Avstraliji so pokazala, da nepravilna priprava verige in nanosa neustreznega mazila lahko pri 250 W privedeta do izgub v višini 15 W. V kratkem si velja zapomniti, da je verigo potrebno že kot novo temeljito očistiti (ultrazvočno) in mazati izključno s mazili, ki so na osnovi voska. Vsa ostala sintetična mazila in mazila na osnovi olja bodo privedla do večjih izgub moči.

Zaključek:
Za doseganje optimuma med kolesarjenjem, pa naj bo to udobje, varnost ali zmogljivost, so potrebni celoviti pristopi osnovani na podlagi znanosti. Dejstvo je, da v znanosti ni nič absolutno, kar pomeni da izbira kolesa, komponent in nastavitev zavisi na posameznika, oziroma na njegove morfološke karakteristike, sposobnosti in zahteve. Vsem rekreativnim in profesionalnem kolesarjem zato svetujejo, da se posvetujejo s strokovnjakom in investirajo v ključne vidike, ki jim bodo kolesarjenje naredili še bolj učinkovito in udobno.

Zahvaljujemo se Dr. Borut Fonda za njegov čas, da smo dobili vpogled v njegovo delo in mu želimo še veliko uspehov na njegovi inovativni poti.

BI SE RADI PRIDRUŽILI NAŠEMU DRUŠTVU?

SLEDITE NAM

Preverite naše aktivnosti in novice na naših socialnih omrežjih

PRIJAVITE SE NA NAŠE NOVICE